American Airlines Flight 96 departed from Detroit-Metropolitan Airport, June 12, 1972 and climbed to 11,750 feet at 260kt. The flight crew felt a “thud” and simultaneously dust and dirt flew up into their faces, the rudder pedals moved to the full left-rudder position, the three thrust levers moved back to the near flight-idle position and the airplane yawed to the right.
Bryce McCormick, the Captain of American Airlines flight 96, in his training had studied the possibility of flying the DC-10 via the thrust of the engines if the surface controls had failed. He quickly increased the power to the two wing engines to lift the aircraft above the horizon and kept the plane in the air until the crew managed the land the craft safely. It is unclear if the Turkish pilots had prior knowledge of this as they seemed puzzled in the mêlée.
The National Transport Safety Board report on the accident American Airlines pdf 1.6 mb
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Le Vol 96 d’American Airlines a quitté l’aéroport de Detroit le 12 juin 1972 et est monté à 11.750 pieds (3.600 mètres). L’équipage a ressenti un “bruit sourd” alors que simultanément, de la poussière fût soufflée sur leurs visages dans le poste de pilotage, les palonniers ont transféré l’intégralité du gouvernail vers la gauche, les trois leviers de poussée se sont remis quasiment en position de ralenti de vol et l’avion a fait une embardée importante vers la droite.
Bryce McCormick, le Commandant du vol American Airlines 96, avait étudié de manière approfondie au cours de sa formation la possibilité de maintenir en vol l’appareil DC-10 par la simple poussée des moteurs. Il a rapidement augmenté la puissance des deux moteurs et relever l’aile de l’avion au-dessus de l’horizon en maintenant l’avion en l’air jusqu’à ce que l’équipage reprenne les contrôles directionnels de l’appareil.
Il n’est pas avéré que les pilotes turcs de Turk Hava Yollari avaient reçus une telle formation.
Télécharger le rapport sur l’incident du Vol American Airlines
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Richard Bolai / Bruno Druesne © 2008
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